2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
چرا ویروس کرونا کشنده تر شده است

چرا ویروس کرونا کشنده تر شده است

کشنده‌تر شدن ویروس کرونا در این روزها و بالا رفتن شمار قربانیان این سوال را به وجود آورده که چرا به رغم پیشرفت عمل این ویروس کشنده تر شده است

جامعه پویابالا رفتن آمار فوتی‌های کرونا این سوال را برای مردم به وجود آورده‌است که چرا با گذشت نزدیک به 6 ماه از شیوع این بیماری در ایران و 9 ماه در جهان به جای مهار به سمت طغیان می‌رویم.

معاون وزیر بهداشت دلایل مختلفی را برای این سوال بیان می‌کند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از دلایل افزایش فوتی‌های کرونا مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی است.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه جلسه کمیته مشورتی مبارزه با بیماری کرونا در جمع خبرنگاران گفت: کرونا یک مانور سنگین و در عین حال بحرانی است که به همه دنیا وارد شده و هر کشوری که بتواند از این بحران درس آموخته باشد و از این درس آموخته‌ها در اصلاح ساختارش استفاده کند و بتواند در مدیریت کرونا موفق باشد، بسیار مناسب است.

 

 

کرونا

مهر نوشت: وی افزود: کرونا نشان داد که باید در تمام دنیا در حوزه صنعت، علم، اقتصاد و… بازنگری اتفاق افتد. بر همین اساس هر کشوری بتواند از این بحران درس آموخته بیشتری داشته باشد، قطعاً می‌تواند در آینده تصمیم بهتری بگیرد. ما در حوزه سلامت از مانور سنگین کرونا درس آموخته‌هایی داریم و نمره نظام سلامت قابل قبول بود؛ زیرا به صورت نسبی توانسته رضایت مردم را جلب کند. مردم خدمات دریافت کنند و شرایطی که در برخی کشورها رخ داد، تاکنون در کشور ما اتفاق نیفتاده است. یکی از تصمیمات بزرگ بعد از انقلاب این بود که دانشگاه‌های زیاد بزنند که به سرعت دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمام استان‌ها ایجاد شد و این دانشگاه‌ها افراد زیادی تربیت کردند. ثابت شده که مؤثرترین عامل غلبه بر کرونا نیروی انسانی است.

 

 

 

بیشتر بخوانید: علایم کرونا در کودکان چیست

 

 

وی با بیان اینکه نیروی انسانی به عنوان مهمترین عامل می‌تواند در مدیریت کرونا مؤثر باشد، ادامه داد: این دستاورد بزرگ نظام جمهوری اسلامی است که این افراد به درد همین امروز می‌خورند و توانستند به داد مردم برسند. این نقطه قوت باید تقویت شود. امروز تلاش وزارت بهداشت این است که فشار بیشتری بیاورد تا افراد تربیت شده در گروه پزشکی تبحر بیشتری داشته باشند.

 

 

واکسن کرونا

جان بابایی با بیان اینکه یکی از تجربیات موفق ما ساخت بیمارستان‌های بزرگ بود، گفت: هرکجا که بیمارستان‌های بزرگ ساختیم، توانستیم خدمات بهتری دهیم و باید این را تقویت کنیم. بیمارستان‌های کوچک نمی‌توانند خدمات بزرگ دهند. همه ما باید تلاش کنیم به دور از هرگونه مسائل سیاسی و محلی به سمت بیمارستان‌های بزرگ برویم تا خدمات بزرگ دهیم. یکی دیگر از درس آموخته‌های ما در حوزه سلامت این بوده که از شبکه به درستی استفاده کردیم. یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که کامل‌ترین ساختار شبکه بهداشت را دارد و ۱۸ هزار خانه بهداشت و بیش از ۵ هزار مرکز بهداشتی و درمانی نیاز دارد که تقویت شود. ما یک سیستم مویرگی در دل خانه مردم در تمام روستاهای کشور داریم. بنابراین با تقویت خدمات سرپایی، بستری کاهش می‌یابد.

 

بیشتر بخوانید: چه کنیم افراد پرخطربه خاطر کرونا نمیرند

وی تاکید کرد: بنابراین باید مراکز سرپایی ارائه خدمت و شبکه ارائه خدمت را بیشتر تقویت کنیم. هرچه میزان خدمات سرپایی توسعه یابد، رضایتمندی مردم بهتر خواهد شد و در عین حال میزان بستری و هزینه سلامت کاهش می‌یابد.

 

ویروس کرونا

1000 بیمارستان مخصوص کرونا داریم 

وی گفت: اوایل شیوع کرونا در تهران ۶ یا ۷ بیمارستان فعال بودند، اما اکنون حتی بیمارستانی در بخش خصوصی داریم که بیش از ۱۰۰۰ بیمار بستری دارد و خدمات کرونا ارائه می‌دهد، اما اینها را انتخاب کردیم. بنابراین باید روی شبکه بهداشت و خدمات سرپایی کار کنیم.

 

وی افزود: تجربه نشان داد که مردم تمایل دارند در خانه تحت مراقبت قرار گیرند؛ تجربه ۵ ماه خدمات دهی کرونا نشان می‌دهد که علی رغم اینکه ما نقاهتگاه‌های متعددی زدیم، اما مردم تمایل دارند که اگر نیاز به بستری ندارند در خانه خدمت دریافت کنند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.