2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
چطور حبوبات را فریز کنیم

چطور حبوبات را فریز کنیم

حبوبات پخته باعث می شود سرعت آشپزی بالا برود برای اینکه بدانید حبوبات پخته را چطور باید فریز کنید اینجا را بخوانید

جامعه پویا -نگهداری حبوبات در فریرز مخصوصا برای خانم هایی شاغل هستند و برای تهیه غذا وقت کمی دارند مساله بسیار مهمی است. برای اینکه بتوانید حبوبات را پخته در فریزر نگهداری کنید و سالم بماند باید نکاتی را رعایت کنید. 

 

 

ﻟﭙﻪ، ﻟﻮﺑﻴﺎی ﻗﺮﻣﺰ، ﻟﻮﺑﻴﺎی ﭼﻴﺘﻲ، ﻟﻮﺑﻴﺎ ﺳﻔﻴﺪ و ﻋﺪس و نخود حبوباتی هستند که بسیار استفاده می شوند. اگر قصد دارید این حبوبات را به صورت خام نگهداری کنید می توانید آنها را به مدت یک سال در جایی سرد و تاریک نگهداری کنید اما باید نکاتی را رعایت کنید. 

چطور حبوبات فریز کنیم


حبوبات خام را چطور نگهداری کنیم


بسته های حبوبات را باز کنید و در ظرفی قرار دهید آن را پاک کنید و حبوبات آفت زده را از آن جدا کنید به مدت یک روز این حبوبات را جلوی آفتاب قرار دهید تا اگر رطوبتی در آن باقی مانده است از بین برود. اگر حبوبات را مرطوب نگهداری کنید کپک می زند و جانور در آن رشد می کند. پس حتما از خشک بودن حبوبات اطمینان حاصل کنید. 
حبوبات فاسد حبوباتی هستند که روی آنها سوراخ ایجاد شده است. این نوع از حبوبات حتی وقتی که خیس می شود  ، روی آب قرار می گیرند بنابراین حتما آن را جدا کنید .

 


اگر حبوبات بسته بندی شده خریداری می کنید، بسته را در دست چپ بگیرید و با انگشت خود به آن ضربه بزنید. چنانچه حشره داشته باشد، به سمت نایلون می‎آید و دیده می شود.
حبوبات را به صورت پخته هم می توانید در فریزر نگهداری کنید. برای اینکه حبوبات را پخته نگهداری کنید حتما ابتدا نفخ آن را بگیرید. حبوبات بسیار نفاخ است با اینکه یک منبع مناسب برای جایگزین کردن گوشت است و می توانید با استفاده از حبوبات پروتئین بدن را تامین کنید بدون اینکه چربی خون بالا برود اما باید توجه داشته باشید که بسیار نفاخ است و اگر به خوبی نفخ آن گرفته نشود دچار مشکلاتی خواهید شد. برای اینکه حبوبات را برای پخت و فریزر کردن آماده کنید باید کارهای زیر را انجام دهید. 

فریز کردن حبوبات

آماده سازی حبوبات برای فریز کردن 


خیساندن حبوبات قبل از پخت، سبب کاهش اختلالات گوارشی در هنگام هضم می شود. برای کاهش نفخ ناشی از مصرف حبوبات، حبوباتی مانند نخود و لوبیا را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس کنید و سپس آن را عوض کنید و دور بریزید. با خیس نمودن حبوبات قبل از پخت، مقدار زیادی از قندهای جذب ‎نشدنی و مواد سمی که موجب نفخ می شود، از حبوبات جدا می شوند.

یک راه سریع تر دیگر این است که حبوبات را در آب به مدت دو دقیقه بجوشانید و سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت یک ساعت در همان آب خیس بخورد. عدس و لپه نیازی به خیس کردن ندارند.

 

حبوبات را به طور جداگانه با آب بپزید و ﺑﺮای ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻮی زﺧﻢ آن ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻳﻚ ﭘﻴﺎز ﻫﻢ ﺑﻪ آن اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿد. به حبوبات نمک اضافه نکنید زیرا این کار باعث می شود حبوبات سفت شده و زمان پخت آن طولانی تر شود.
اجازه ندهید حبوبات خیلی نرم و پخته شود. آنها را پس از نیم پز شدن آبکش کرده و بگذارید سرد شوند.

سپس حبوبات را درون کیسه های وکیوم یا کیسه های دارای زیپ ریخته و درون فریزر قرار دهید. اگر از کیسه های معمولی برای فریز کردن حبوبات استفاده کنید ممکن است بوی غذاهای دیگر در آن ها نفوذ کند.

اگر برای پخت حبوبات خیلی عجله دارید چند برگ نعناع در آن بی اندازید کمی نمک بریزید و بجوشانید تا نرم شود. با اینکار هم نفخ آن را گرفته اید و هم حبوبات را خوب پخته اید و می توانید فریز کنید. اما توجه داشته باشید آب آن را باید کاملا بگیرید و دور بریزید چون آبش قطعا بسیار نفاخ است و شما را اذیت می کند. 


برای استفاده از حبوبات منجمد در غذا آنها را چند ساعت در دمای یخچال یا اتاق بگذارید اما هرگز در آب جوش قرار ندهید زیرا شکل خود را از دست می دهد.
هرگز حبوبات را در زیرنور خورشید و در مکان دارای حرارت قرار ندهید، زیرا نور و حرارت بالا باعث ایجاد حالت کهنگی و تغییر طعم و خواص تغذیه ای حبوبات می شوند.

 

نگهداری طولانی از حبوبات
برای نگهداری از حبوبات به مدت طولانی ابتدا حبوبات را پاک کرده و سپس با نمک فراوان مخوط کرده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
حبوبات را به صورت خام، نیم پز و یا پخته شده تا مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید.
برای نگهداری از حبوبات و آفت نزدن آن حبوبات را در تابه داغ کمی حرارت دهید. این کار سبب زودتر پخته شدن و خوش طعم تر شدن حبوبات می شود.
قرار دادن حبوبات در محل های مرطوب, سبب رشد کپک ها بر روی حبوبات می شود.

 


برای نگهداری از حبوبات و آفت نزدن آن لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید.
حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد سپس آبکش کرده و خشک کنید تا دچار آسیب دیدگی نشود.
ظروف شیشه ای دهان گشاد با درهای فلزی دسته دار بهترین ظروف برای نگهداری حبوبات هستند.
اگر شرایط نگهداری حبوبات خوب باشد، تا 2 سال میتوان آنها را نگهداری کرد
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.