2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
علایم  بارز سرطان ریه چیست

علایم بارز سرطان ریه چیست

سرطان ریه یکی از مرگ آورترین سرطان های جهان است. علایم و روش درمان سرطان ریه را اینجا بخوانید

جامعه پویا -سرطان ریه مانند همه سرطانها رشد بی رویه سلولهای بدخیم در یک منطقه از ریه است . سرطان ریه در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود می تواند قابل مهار باشد. 
سرطان ریه در مراحل اولیه علایم بسیار خفیفی دارد که قابل تشخیص است. البته درباره سرطان ریه یکی از مهمترین عوامل ژنتیک است. اگر در اطرافیان خود کسی را داشته اید که سرطان ریه داشته حتما چکاپ های خود را انجام دهید. 
چند علامت سرطان ریه را اینجا بخوانید 


سرفه‌ی دائمی 


اگر سرما خورده‌اید، سرفه‌تان باید بعد یک یا دو هفته ناپدید شود، اما اگر برای مدت طولانی باقی بماند بهتر است به پزشک‌تان مراجعه کنید زیرا سرفه دائمی یکی از علائم سرطان ریه است.. اگر سیگاری هستید یا از سرفه‌ی مزمن رنج می‌برید، دقت کنید که آیا در سرفه‌ی مزمن‌تان تغییری به وجود آمده است، برای مثال: سرفه به دفعات بیش‌تر، سرفه‌ی عمیق‌تر همراه با صدایی عمیق‌تر یا گرفته، بالا آمدن خون یا مخاط بیش‌تر از معمول همراه با سرفه.

سرطان ریه
نفس تنگی


اگر در انجام کاری که در گذشته به راحتی انجام می‌دادید دچار تنگی نفس شدید، ممکن است از علائم سرطان ریه باشد. این علامت در صورتی که توده‌ی ریوی یکی از مسیرهای هوا را تنگ یا مسدود کند، یا در صورتی که مایع ناشی از آن در سینه جمع شود، ممکن است رخ دهد.


درد سینه و استخوان


یکی دیگر از علائم سرطان ریه ممکن است درد در سینه، شانه، یا ناحیه‌ی پشت باشد. سرطان ریه‌ای که به استخوان‌ها رسیده باشد ممکن است سبب ایجاد درد در نقاطی از استخوان تحت تاثیر شود. اگر به مغز رسیده باشد ممکن است باعث ایجاد تعدادی علائم عصبی و سردرد شود. بنابراین به صدای بدن‌تان گوش دهید و اگر درد باقی ماند و از بین نرفت، به پزشک تان مراجعه کنید.


خس خس کردن


در حالی‌که یک صدای سوت مانند هنگام نفس کشیدن ممکن است به خاطر آسم یا حساسیت باشد، ممکن است به سرطان ریه هم مرتبط باشد. اگر این خس خس دوام بیاورد، به پزشک‌تان مراجعه کنید تا علتش را بیابد.


تغییرات صدا


صدایتان زمخت‌تر و عمیق‌تر می‌شود یا متوجه تغییرات قابل توجه دیگری در صدایتان می‌شوید. در حالی که زمختی ممکن است به خاطر یک سرماخوردگی ساده باشد، در صورت باقی ماندن به پزشک‌تان مراجعه کنید.

علایم سرطان ریه چیست
عفونت‌های ریوی دائم


عفونت‌هایی نظیر برونشیت و ذات‌الریه که از بین نمی‌روند یا دوباره برمی‌گردند.


کم‌ کردن وزن، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف


این‌ها علائم غیراختصاصی هستند که ممکن است در سایر انواع سرطان یا بیماری‌های دیگر ببینید، اما اگر این تغییرات بدون توجیه و پایدار باشند، بهتر است برای یافتن علت به پزشک‌تان مراجعه کنید.


خستگی مزمن


یکی دیگر از علائم سرطان ریه که نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌رود، احساس خستگی مزمن است. خستگی مزمن وضعیتی است که در آن، فرد بدون انجام فعالیت‌های فیزیکی زیاد، احساس خستگی شدید می‌کند. در واقع، خستگی ناگهانی و سریع می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات بدنی خطرناکی باشد، از جمله سرطان ریه. بروز خستگی مفرط ناشی از سرطان ریه می‌تواند به این دلیل باشد که بدن فرد مبتلا دائما تحت حملات سلول‌های سرطانی قرار دارد، و مجبور است جهت پیشگیری از این حملات دائما بیش از اندازه‌ تلاش کند. این تلاش‌ها می‌توانند انرژی بدن را هدر دهند؛ بنابراین، این وضعیت به بروز خستگی مزمن منجر خواهد شد.
چنانچه بدون هیچ گونه دلیل آشکاری به طور ناگهانی دچار خستگی مفرط شده‌اید، باید در اسرع وقت دنبال مراقبت‌های پزشک لازم بروید، زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بروز سرطان ریه باشد. خو گرفتن به عادات سالم روزانه و اختصاص زمان کافی به خواب و استراحت می‌توانند علائم خستگی بیش از حد را کاهش دهند.

 

بروز تب بدون دلیل مشخص


از جمله دیگر علائم ابتلا به سرطان ریه می‌توان به بروز تب بدون دلیل مشخص اشاره کرد. تب هنگامی رخ می‌دهد که بدن در واکنش به تهاجم آلودگی‌ها دمای خود را بالا می‌برد. لازم به ذکر است، تب نشانه‌ای از بروز اتفاقی غیر عادی در بدن است. بنابراین، اگر دچار تب شده‌اید، و این وضعیت بعد از گذشت چند روز هم‌چنان ادامه دارد، هرگز نباید این علامت را نادیده بگیرید.
چنانچه بدون هیچ دلیل مشخصی، به تب دچار شده‌اید و بعد از گذشت چندین روز، بهبودی حاصل نکرده‌اید، این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکلات جدی‌تری باشد، از جمله سرطان ریه. روش‌های درمانی مرتبط با تب به علت‌های ایجاد کننده‌ی این وضعیت بستگی دارند.


سر درد تنشی


یکی دیگر از شایع‌ترین علائم سرطان ریه، ابتلا به سر درد تنشی است. سر درد تنشی وضعیتی است که می‌تواند بروز درد خفیف یا ملایمی در اطراف سر، گردن، و هم‌چنین پشت چشم‌ها شود. در واقع، به گفته‌ی برخی بیماران، سر درد تنشی شبیه احساسی است که در اثر بستن بند محکمی دور سر ایجاد می‌شود.
سر درد تنشی ناشی از ابتلا به سرطان ریه می‌تواند در اثر تهاجم سلول‌های سرطانی و تحت تاثیر قرار گرفتن مغز ایجاد شود. هم‌چنین، وجود تومور در ریه نیز می‌تواند بزرگ سیاهرگ بالایی را تحت فشار قرار دهد و از این طریق، باعث تحریک سر درد شود.


درد شانه


علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه باشد، بروز درد در شانه است. شانه درد وضعیتی است که در آن، فرد در ناحیه‌ی شانه‌اش احساس درد می‌کند. شانه درد ناشی از سرطان می‌تواند در اثر انتشار سلول‌های سرطانی و اثرگذاری بر استخوان و مفصل شانه ایجاد شود. با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند شانه درد می‌تواند در اثر بروز مشکلاتی در استخوان یا آرتروز ایجاد شود، برخی بیماری‌های جدی و خطرناک نظیر سرطان نیز می‌توانند عامل بروز درد در شانه باشند.

بیشتر بخوانید: انگور بخورید سرطان نگیرید

چنانچه در شانه‌تان احساس درد می‌کنید، عاقلانه است در اسرع وقت جهت دریافت مراقبت‌های پزشکی اقدام کنید. ابتدا پزشک دنبال تشخیص علت اصلی بروز شانه درد می‌رود. شانه درد ناشی از سرطان به انجام اقدامات درمانی بیش‌تری نیاز دارد. در این صورت، پزشک می‌تواند از گزینه‌ی جراحی و شیمی‌درمانی استفاده کند.

سرطان ریه در جوانان
تورم


یکی دیگر از علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی بروز سرطان ریه باشند، تورم است. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که اندام‌ها، پوست، یا سایر بخش‌های بدن نسبت به اندازه‌ی طبیعی‌شان بزرگ‌تر شوند. این وضعیت می‌تواند در اثر التهاب مایعات بدن ایجاد شود. هرگاه عروق کوچک خونی تحت فشار قرار بگیرند، ممکن است مایعات‌ از داخل‌شان به بیرون نشت کنند. کلیه‌ها جهت جبران از دست رفتن این مایعات، نمک و آب خون را حفظ می‌کنند. این مایعات اضافی باعث می‌شوند مویرگ‌ها مایعات اضافی بیش‌تری را حمل کنند، و غدد لنفاوی این مایعات اضافی را بر طرف خواهند کرد. در صورت ابتلا به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی می‌توانند باعث انسداد غدد لنفاوی شوند، و همین عامل سبب بزرگ شدن بخش‌هایی از بدن می‌شود.
درمان‌های مربوط به تورم معمولا به علت‌های بروز آن بستگی دارند. چنان‌چه علت تورم ابتلا به سرطان ریه تشخیص داده شود، پزشک جهت خارج کردن تومور به عمل جراحی متوسل خواهد شد. هم‌چنین جهت کاهش اندازه‌ی تومور، ممکن است پزشک از شیمی‌درمانی یا پرتو درمانی نیز استفاده کند.


زردی (یرقان)


علامت دیگری که می‌تواند نشانه‌ی ابتلا به سرطان ریه باشد، بروز زردی (یرقان) است. یرقان وضعیتی است که هنگامی رخ می‌دهد که رنگ پوست‌ و چشم‌های‌تان زرد ‌شود. این وضعیت معمولا در اثر تشکیل بیش از اندازه‌ی بیلی روبین در بدن ایجاد می‌شود.
بیلی‌روبین رنگدانه‌ی زرد رنگی است که از تجزیه‌ی گلبول‌های مرده‌ی قرمز خون در کبد تشکیل می‌شود. در صورت ابتلا به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی می‌توانند به کبد نیز انتشار یابند و باعث بروز زردی (یرقان) شوند.
چنان‌چه احساس می‌کنید چشم‌ها و پوست‌تان زرد رنگ شده‌اند، باید در اسرع وقت اقدامات درمانی لازم را به عمل آورید. درمان رایج زردی (یرقان) معمولا به علت اصلی ایجاد کننده‌ی آن بستگی دارد، نه به علائم این بیماری. در صورت ابتلا به زردی ناشی از سرطان ریه، انجام عمل جراحی و شیمی‌درمانی می‌تواند برای درمان این وضعیت اثربخش باشد.


لخته‌ی خونی


یکی دیگر علائم نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه، ایجاد لخته‌های خونی است. لخته‌ی خونی به توده‌ای از خون گفته می‌شود که از حالت مایع به حالتی ژله مانند تبدیل شده‌اند. با این‌که این وضعیت برای پیشگیری از خونریزی زیاد بعد از ایجاد جراحات بسیار مفید است، ولی لخته‌های خونی که داخل یکی از رگ‌های بدن تشکیل می‌شوند، می‌توانند باعث بروز بیماری خطرناک و مهلکی شوند. فرد مبتلا به سرطان ریه، به احتمال زیاد به آمبولی ریه نیز دچار می‌شود؛ آمبولی ریه وضعیتی است که در آن، یک لخته‌ی خونی دائما در اطراف ریه حرکت می‌کند.


سرگیجه


از دیگر علائم نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان ریه می‌توان به سرگیجه اشاره کرد. سرگیجه وضعیتی است که با احساس سبکی در سر، بی حالی، و عدم تعادل همراه است. سرگیجه معمولا چشم‌ها و گوش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند این بیماری یک وضعیت معمولی است، ولی سرگیجه‌ای را که باعث بیهوشی شود، باید بسیار جدی و خطرناک به شمار آورد.
چنان‌چه فرد علاوه بر سرگیجه به سایر علائمی که تاکنون در این مقاله گفته شد، مبتلا شده باشد، باید این وضعیت را برای پزشک شرح دهد، زیرا ممکن است پای بیماری‌های بسیار خطرناکی از جمله سرطان ریه در میان باشد. نحوه‌ی درمان سرگیجه معمولا به علت‌های ایجاد کننده‌ی آن بستگی دارد. در صورت بروز سرگیجه‌ی ناشی از ابتلا به سرطان ریه، پزشک جهت درمان این وضعیت به انجام عمل جراحی و شیمی‌درمانی روی خواهد آورد.


سندرم هورنر


یکی دیگر از علائم سرطان ریه سندرم هونراست. سندرم هرونر هنگامی رخ می‌دهد که تومور در بخش فوقانی ریه تشکیل شده باشد، و بدون تردید به عصب‌هایی که از قفسه‌ی سینه به سمت گردن می‌روند، آسیب زده باشد. سندرم هورنر باعث بروز درد شدیدی در ناحیه‌ی شانه خواهد شد.
علائم دیگر مرتبط با سندرم هورنر عبارت هستند از:
الف. افتادن یک پلک چشم
ب. تنگ شدن مردمک همان چشمی که دچار افتادگی پلک شده است
پ. کاهش میزان تعریق در همان سمتی از صورت که چشم تحت تاثیر قرار گرفته است


بی حسی و گزگز


از جمله دیگر علائم سرطان ریه می‌توان به بی حسی و گزگز، به خصوص اطراف بازوها و شانه اشاره کرد. بی حسی وضعیتی است که در آن، فرد دچار احساس کرختی و خواب رفتگی می‌کند. در صورت ابتلا به سرطان ریه، سلول‌های سرطانی به مفاصل و استخوان فرد بیمار حمله‌ور، و باعث بروز التهاب می‌شوند؛ همین عامل سبب می‌شود فرد بیمار در نواحی اطراف بازو و شانه‌اش احساس بی‌ حسی کند.
با این‌که بیش‌تر آدم‌ها فکر می‌کنند تجربه‌ی بی حسی و گزگز وضعیت‌ معمول و عادی است که در آن، جریان خون در بخش‌های خاصی از بدن کم‌تر می‌شود، ولی بی حسی و گزگزی که مدت زیادی ادامه پیدا کند، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جسمی خطرناک از قبیل سرطان ریه باشد. به این ترتیب، چنان‌چه فرد در برخی نواحی بدن خود به طور مرتب دچار بی حسی مداوم شود، باید در اسرع وقت به انجام مراقبت‌های درمانی بپردازد. پزشک جهت درمان بی حسی ناشی از ابتلا به سرطان ریه می‌تواند از عمل جراحی استفاده کند.


از دست دادن حافظه


یکی دیگر از علائم سرطان ریه از دست دادن حافظه است. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که فرد در اغلب اوقات احساس فراموشی می‌کند. در صورت ابتلا به سرطان ریه، از دست دادن حافظه به دلیل انتشار سلول‌های سرطانی در مغز رخ می‌دهد؛ در این حالت، توانایی مغز در به خاطر آوردن مسائل مختلف تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
اگر احساس می‌کنید دچار ضعف حافظه شده‌اید و مسائلی را که حتی کمی پیش‌تر اتفاق افتاده‌اند، نمی‌توانید به خاطر بیاورید، ضروری است در اسرع وقت به انجام اقدامات درمانی لازم بپردازید، زیرا این وضعیت می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد.


ذات‌الریه


یکی دیگر از علائم سرطان ریه ذات الریه یا سینه پهلو است. ذات‌الریه عبارت است از بروز عفونت در یک یا هر دو ریه. با این‌که عفونت‌هایی که می‌توانند به ذات‌الریه منجر شوند، معمولا در اثر باکتری یا ویروس ایجاد می‌شوند، بیماری‌های خطرناکی نیز هم‌چون سرطان ریه می‌توانند باعث بروز ذات‌الریه شوند؛ زیرا سلول‌های سرطانی باعث می‌شوند کیسه های هوایی دچار التهاب شوند. آن‌گاه کیسه‌های هوایی مملو از مایع می‌شوند، و همین مسئله تنفس را با مشکل مواجه می‌کند.
بنابراین، اگر فرد همراه با احساس تنگی نفس دچار درد قفسه‌ی سینه و هر یک از علائمی شد که در این مقاله ذکر شده‌اند، باید فورا به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است دچار سرطان ریه شده باشد. درمان رایج ذات‌الریه‌ی ناشی از سرطان ریه انجام عمل جراحی و هم‌چنین شیمی‌درمانی است.


 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.