2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خواص شگفت انگیز جعفری ؛ از درمان عفونت تا زیبایی پوست

خواص شگفت انگیز جعفری ؛ از درمان عفونت تا زیبایی پوست

جعفری خواص شگفت انگیز زیادی دارد. از درمان بیماری کلیه تا سرطان و پاکسازی کبد. همه چیز درباره خواص جعفری را اینجا بخوانید

جامعه پویا -جعفری یک سبزی خودرو است که به صورت کاملا وحشی در نواحی مختلف دنیا رشد می کند. این گیاه در ایران هم به راحتی رشد می کند. 
این گیاه دو سال عمر دارد و به صورت بذر کاشته می شود. این گیاه که به صورت خودرو بسیار زیاد است در ایران پرورش هم داده می شود.

بیشتر بخوانید: خواص کنجد ؛ از لاغری و مراقبت از پوست تا پیشگیری از سرطان


خواص جعفری 


جعفری تازه، حاوی ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، منیزیم،فسفر و سدیم است.یک منبع بسیار خوب از ویتامین A،K و E، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ب 6، فولات، آهن و روی است.جعفری همچنین منبع خوبی از ترکیبات ناپایدار مانند:میریستیکین، لیمونن و آلفا توژن است. برگ های آن حاوی انرژی، کربوهیدرات ، چربی و پروتوئین هستند.

 

خواص جعفری
جعفری را می توان به راحتی و در تمام طول سال در هر بازار و سوپر مارکتی خریداری کرد.این سبزی، بسیار مغذی است و سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشد که می توانند سلامتی بدن را بهبود بخشند.
جعفری حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان فلاوونوئید، مانند:لوتئولین،آپی ژنین،لیکوپن، بتاکاروتن و آلفا کاروتن است.جعفری از سلولها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. زیرا این آسیب باعث افزایش خطر بسیاری از بیماری های مزمن قلبی و عروقی و بیماریهای عصبی می شود.

 


جعفری برای درمان سنگ کلیه


جعفری یکی از گیاهانی است که برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. دو ماده موجود در روغن جعفری را می تواند مسئول خواص ادرارآور جعفری دانست- آپیول و میریستیسین.جعفری می تواند به خلاص شدن از سنگ کلیه و صفرا و عفونت های مثانه و عفونت های دستگاه ادراری کمک کند.
نحوه تمیز کردن کلیه می تواند تحت نظارت پزشک انجام شود. از طریق مصرف چای جعفری، جعفری با سبزیجات دیگر و یا آبلیمو می تواند باعث درمان سنگ کلیه شود و در کل برای سلامت آن مفید است. یک دسته جعفری را تمیز بشویید و به تکه های کوچک بریده و در یک قابلمه بریزید و به مدت ده دقیقه با آب تمیز بجوشانید و بگذارید سرد شود و سپس فیلترش کنید و درون یک بطری تمیز ریخته و در داخل یخچال بگذارید تا خنک شود و هر روز یک لیوان از آن را بنوشید تا سنگ کلیه شما درمان شود.

بیشتر بخوانید: خواص حیرت انگیز روغن یاس ؛ از تقویت قوای جنسی تا جلوگیری از پیری پوست


خواص جعفری برای کبد


جعفری می ‌تواند اثرات محافظت کبدی فوق ‌العاده‌ای را به ویژه در مورد افراد مبتلا به دیابت از خود نشان دهند. در یک مطالعه ترک، موش ‌های دیابتی که با جعفری درمان شدند، سطح بالایی از گلوکز خون را نشان دادند و سلامت کبد را افزایش دادند با توجه به گزارش تغذیه ای دیگر، جعفری به ایجاد انسداد در کبد و طحال کمک می کند.

خواص جعفری برای لاغری


خواص جعفری برای لاغری


جعفری یک گیاه مغذی محسوب میشود که کالری کمی دارد.تحقیقات بر روی اثرات جعفری روی عصاره سمس کادمیوم، نشان میدهد که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک میکند.یک متابولیسم سالم نیز راهی برای کاهش وزن سالم و سریع است. 

علاوه بر این جعفری آب اضافی بدن را دفع میکند و کلیه ها و کبد را پاک میکند.این عملکرد به نوبه خود کارکرد بدن را در سطح مطلوب نگه میدارد و به کاهش وزن کمک میکند.
یک مشت جعفری را با ساقه از وسط نصف کنید و داخل مخلوط کن بریزید، آب یک عدد لیمو را به مواد داخل مخلوط کن اضافه کنید و سپس نصف لیوان آب را داخل مخلوط کن ریخته و تمامی مواد را با هم مخلوط کنید. ترکیب آبکی و سبز رنگ بدست آمده را هر روز صبح 15 دقیقه قبل از صبحانه میل کنید تا چربی های اضافه ی بدنتان از بین برود. . این ترکیب گیاهی مفید برای لاغری را 15 روز بدون وقفه مصرف کنید. بعد از 15 روز ، 5 روز نخورید و سپس مجددا این ترکیب را 15 روز پشت سر هم بنوشید.این ترکیب گیاهی برای افراد مبتلا به کبد چرب هم مفید است.

 


خواص جعفری برای پوست


جالب است بدانید که جعفری مقدار زیادی کلاژن در بدن تولید می کند به همین دلیل برای پوست بسیار مفید است. بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی عصاره جعفری را در خود دارد چرا که باعث از بین رفتن چین و چروک در پوست شده و به جوانسازی پوست بسیار کمک می کند. 
جعفری غنی از ویتامین C یا ث و آنتی اکسیدانها است. همچنین دارای خواص کلاژن سازی و روشن کنندگی پوست می باشد.این گیاه باعث کاهش ظاهر زخم ها و لک های روی پوست میشود. همچنین دارای توانایی متعادل کردن تولید روغن می باشد که یک درمان عالی برای آکنه محسوب میشود

 


خواص جعفری برای سرطان


جعفری به دلیل اینکه سلولهای مرده را از بین برده و بدن را برای سلول سازی مجدد آماده می کند در درمان سرطان بسیار مفید است. هر دو جعفری خشک و تازه سطح بالایی از آپی ژنین را دارند.همچنین عصاره روغن جعفری حاوی ترکیباتی به نام میریستیکین است که دارای خواص ضد سرطان زا می باشد، زیرا رادیکال های آزاد در بدن را از بین میبرد.

 

خواص جعفری برای کلیه
سایر خواص جعفری


جعفری به دلیل فسفر زیادی که دارد به استحکام استخوان ها بسیار کمک می کند. همچنین برای کاهش فشار و قند و چربی خون نیز بسیار مفید است. اگر یک حبه سیر را با آب جعفری و لیمو مخلوط کنید و قبل از صبحانه میل کنید در کاهش فشار و چربی خون بسیار موثر است. همچنین آب جعفری در درخشان شدن موهای شما هم بسیار مفید است. برای اینکه موهای درخشانی داشته باشید ماهی یکبار موهایتان را با آب جعفری ماساژ دهید. 

 


جعفری خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان گزیدگی و انواع التهاب در پوست یا داخل بدن بسیار موثر است. اگر دچار گزش شده اید یا به دلیل زخمی قسمتی از بدن شما التهاب دارد جعفری را بسایید و روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. اینکار باعث می شود به راحتی از شر التهاب راحت شوید. 
جعفری دربربر آرتریت روماتوئید نیز بسیار موثر بوده است.ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این گیاه دارای خواص ضد التهابی است که به کنترل آرتریت و کاهش درد آرتریت کمک میکند.اعتقادات بر این است که مصرف آب یا چای جعفری به طور منظم باعث سرعت بخشیدن به فرایند دفع اسید اوریک میشود که با علائم آرتریت مرتبط است.

 

برای تسکین این دردها یک دسته جعفری را در نیم لیتر آب داغ بریزید؛ وقتی آب به جوش آمد زیر آن را کم کرده اجازه دهید به مدت 2 دقیقه به آرامی بجوشد. جعفری ها را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتوندر مخلوط کن بریزید تا به صورت خمیر دربیاید. سپس این خمیر را روی یک پارچه ی نخی پهن کنید و مرهم را روی مفاصل دردناک بگذارید. بعد از دو ساعت پوست را شستشو داده و دوباره این کار را تکرار کنید.همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری جعفری را در 250 میلی لیتر آب ریخته، به مدت 10 دقیقه بجوشانید و در فواصل روز از این دمنوش میل کنید.

 

عوارض جانبی جعفری 

 

در صورتی که بیش از حد از جعفری استفاده شود، عوارضی جانبی در پی خواهد داشت.

   حساسیت پوستی: مالیدن روغن دانه جعفری بر روی پوست می ‌تواند آن را به آفتاب حساس کرده و موجب خارش پوست در برخی افراد شود. در نتیجه پیش از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.
مسائل مربوط به بارداری و شیردهی: درست است که مصرف متعادل جعفری خطری ندارد اما در موارد استفاده بیش از حد آن در طول دوران بارداری یا شیردهی می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.
 فشار خون بالا: در برخی موارد ممکن است جعفری موجب افزایش سدیم بدن شده و سطح فشار خون را بالا ببرد. از این رو، اگر سابقه فشار خون دارید، احتیاط کنید و با پزشک خود مشورت کنید.
بیماری‌های کلیوی: اگر چه جعفری سلامت کلیه را بهبود می ‌بخشد، مطالعات ویژه ‌ای نشان می‌ دهند که می ‌تواند وضعیت را بدتر کند. در این مورد با دکتر خود صحبت کنید.
 اثر متقابل در عمل جراحی: جعفری ممکن است سطح گلوکز خون را کاهش داده و در طول جراحی با کنترل قند خون تداخل داشته باشد. حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی مصرف جعفری را متوقف کنید.

نکته : آنچه در بخش سلامت جامعه پویا منتشر می شود صرفا جهت آگاهی رسانی است. قبل از مصرف هر ماده خوراکی جهت درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید .

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.