2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

صبح زود بیدار شدن برای همه راحت نیست. با این حال عده ای هستند که خیلی راحت صبح زود بیدار می‌شوند ، ترفندهای صبح زود بیدار شدن را بخوانید

جامعه پویا - صبح زود بیدار شدن یکی از راههای موفقیت است و همه افرادی که به هدف خود رسیده اند یکی از نکات مشترکی که دارند این است که صبح زود بیدار شده‌اند. برای اینکه صبح بتوانید زود بیدار شوید کافی است الگوی زندگی خود را تغییر دهید. 

راههایی برای اینکه صبح بتوانید به راحتی زود بیدار شوید وجود دارد که در زیر می‌خوانید.

 

 

چطور صبح زود بیدار شویم

هدف داشته باشید

 


یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند شما را به صبح زود بیدار شدن ترغیب کند داشتن هدف مشخص است. هدف گذاری مشخص می‌تواند شما را به رسیدن به آرزوهایتان ترغیب کند و صبح زود از خواب بیدار شوید. مثلا اگر هدفتان لاغری باشد و قصدتتان این باشد که ماهی 10 کیلوگرم لاغر شوید اینکه صبح زود بیدار شوید و پیاده روی کنید بسیار برای شما آسا‌نتر خواهد شد و از اینکه صبح زود بیدار شدید ناراحت نخواهید شد. تصور کنید یکی از اهداف شما این باشد که در کنکور رتبه تک رقمی داشته باشید بنابراین بسیار برای شما راحت خواهد بود تا صبح زود بیدار شوید. 

 

 

 

راههایی برای صبح زود بیدار شدن
یکباره ساعت خواب را تغییر ندهید

 


اگر هر روز ساعت 10 صبح بیدار می‌شوید ،یکباره ساعت بیدار شدنتان را به 5 یا 6 صبح تغییر ندهید با اینکار یک شوک بزرگ به بدن خود وارد می‌کنید. بدن در برابر شما مقاومت می‌کند و وضعیت برایتان سخت می‌شود. بنابراین بهتر است آرام آرام بدن را به بیدار شدن خارج از زمانی قبلا برای بیدار شدن به آن عادت داشت آماده کنیم. هر هفته یک ساعت زمان بیدار شدنتان را به عقب بکشید. مثلا اگر ساعت 10 از خواب بیدار می‌شوید یک هفته ساعت بیدار شدن را 9 و هفته بعد 8 و هفته بعد تر 7و... به این ترتیب می‌توانید خود را به ساعت مورد نظر برسانید. 

 

خواب راحت

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که صبح زود بیدار شویم

 


غذای سنگین نخورید

 


قبل از اینکه بخوابید سه تا 5 ساعت چیزی نخورید غذایی که برای شام می خورید اصلا نباید سنگین باشد. غذای سنگین خواب شب را برای شما سخت می‌کند و بیدار شدن صبح هم کار سختی خواهد بود. برای اینکه شب خوب بخوابید غذای خیلی سبک بخورید اما گرسنه نخوابید. صبحانه را مفصل بخورید تا قند خون شما در حد نرمال باشد و احساس خواب‌آلودگی نداشته باشید. 

 

خواب راحت
در طول روز بخوابید


سعی کنید یک چرت نیم ساعته  در طول روز داشته باشید اینکار باعث می‌شود تا خستگی از تن شما بیرون بیاید و همه روز برایتان مفید باشد. هرگز بیشتر از نیم ساعت نخوابید. 

بیشتر بخوانید: آیا چرت بعد از ظهر خوب است


بهداشت خواب را رعایت کنید

 

شبها با صدای تلویزیون نخوابید. حتما به تختتان بروید، چند دقیقه مطالعه کنید تا کاملا چشمتان خسته شود. بعد چراغ‌ها را خاموش کنید و بخوابید. به هیچ وجه تلفن همراه خود را به اتاق خواب نبرید. بجز یک ساعت رومیزی که برای بیدار شدن زنگ می زند ساعت دیگری در اتاق قرار ندهید. از تابش نور آفتاب به داخل اتاق جلوگیری نکنید و دمای اتاق را هم مناسب نگه دارید. اتاق نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. در یک دمای متعادل بین 22 تا 24 درجه نگه دارید تا راحت بخوابید و راحت بیدار شوید. 

 

ترفندهایی برای اینکه صبح راحت بیدار شویم
رخت‌خواب مناسب انتخاب کنید

 


رخت‌خواب بسیار در بهداشت خواب مفید است. بالش نباید زیاد بلند یا کوتاه ،سفت یا نرم باشد. تشتک شما باید مناسب بدنتان باشد و تشک طبی برای خواب بسیار مناسب است رخت‌خواب نامناسب می‌تواند سلامت شما را به خطر بی اندازد و خواب شب را خراب کند. 
 الگوی خواب در افراد مختلف متفاوت است؛ ولی در واقع سیستم بدن ما متفاوت نیست و اگر برای تصحیح آن اقدام نکنیم دچار بیماری‌هایی مانند دیابت، اختلالات هورمونی و چربی کبد می‌شویم. پس بهتر است در تلاش برای تغییر الگوی خواب خود باشیم. اغلب افراد شب‌ زنده‌دار به این بیماری‌ها دچار می‌شوند. 

 


دوش بگیرید

 


قبل از خواب حتما دوش آب خنک بگیرید و بعد بخوابید اینکار باعث می‌شود خیلی راحت بخوابید و از اینکه بدن تمیزی دارید لذت ببرید.

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.