2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
بعد از تزریق واکسن کرونا چی بخوریم

بعد از تزریق واکسن کرونا چی بخوریم

تغذیه بعد از تزریق واکسن کرونا بسیار مهم است. برای اینکه بدانید بعد از تزریق واکسن کرونا چه باید بخورید اینجا را بخوانید

جامعه پویا -امیدها برای بازگشت دوباره به زندگی عادی با تزریق واکسن کرونا به مردم بازگشته است. اما باید توجه کرد بعد از تزریق واکسن کرونا نیز نیاز است که خوراکی هایی را بخوریم و کارهایی را بکنیم تا از بدن خود مراقبت کنیم. 

تغذیه مناسب بعد از تزریق واکسن کرونا

ماهی بخورید


ویروس کووید 19 در بدن التهاب را بالا برده و باعث مرگ می شود. برای اینکه بدن خود را آماده کنیم تا از عوارض واکسن به دور باشد حتما باید موارد خاص تغذیه را رعایت کنید. ماهی ضد التهاب است و ماهی قزل آلا، ساردین و شاه ماهی بیشترین امگا ۳ ضد التهاب را دارد. چربی های امگا ۳ در واقع به ترکیباتی موسوم به رزولین تبدیل می شوند که به رفع التهاب کمک می کنند.


باید مصرف غذاهایی که موجب التهاب می شوند را کاهش دهیم و مواد غذایی مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، انواع فست فودها، انواع اسنک ها جزء این دسته از غذاها قرار دارند، انتخاب غذاهای ساده ای مانند سوپ مرغ برای وعده بعد از تزریق واکسن مفید است.  

 


نان و پنیر و گردو بخورید


قبل از آنکه برای تزریق واکسن مراجعه کنید حتما یک وعده یا میان وعده مناسب وسالم بخورید به عنوان مثال یک تخم مرغ آب پز یا لقمه نان و پنیر و گردو. افرادی که ترس از آمپول دارند ممکن است به دلیل ترس قندشان بیفتد یا دچار سرگیجه شوند و  برای جلوگیری از این عوارض با معده خالی برای دریافت واکسن مراجعه نکنید.

تزریق واکسن کرونا در بیمارستان طالقانی تهران

 

خوب بخوابید


کمبود خواب مزمن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، خاطرنشان می کند: علاوه بر این استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و باید آن را کنترل کرد.

 

دوباره به ورزش برگردید


به دلیل اینکه در در طی همه گیری، بسیاری از ما فعالیت و زمان ورزش را کاهش داده ایم ممکن است دچار اضافه وزن و تبعات آن شده باشیم، رژیم غذایی و ورزش مهم بوده و همزمان با دوره  واکسیناسیون، ماسک بزنید اما در صورت امکان بیرون بروید و فعالیت بدنی داشته باشید و کمی ورزش کنید.
واکسیناسیون موثرترین روش غلبه بر پاندمی کرونا است در صورتی که امکان و دسترسی به واکسن دارید حتما واکسن بزنید مگر اینکه جزء افرادی باشید که براساس ابلاغیه های وزارت بهداشت از تزریق این واکسن منع شده اند.

 

 

مقدار زیادی آب بنوشید


هیدراته ماندن برای سلامتی گزینه مهمی است به ویژه هنگامی که واکسن کرونا را دریافت می کنید. شما باید مقدار زیادی آب یا میوه های آبرسان بخورید که می تواند خطر ایجاد عوارض جانبی شدید را به حداقل برساند و به شما کمک کند تا بعد از واکسن احساس بهتری داشته باشید. 

 

چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند


از مصرف الکل  و سیگار خودداری کنید


پس از واکسیناسیون برخی افراد عوارض جانبی کمی از جمله تب، خستگی، بدن درد و درد در ناحیه تزریق احساس می کنند و برخی دیگر هیچ عارضه ای را تجربه نمی کنند. همانطور که مشخص است هیدراته ماندن در این مدت بسیار مهم است. علاوه براین باید از مصرف الکل خودداری کنید زیرا باعث کمبود آب بدن می شود که عوارض جانبی را تشدید می کند. سیگار نکشید و بدن خود را با اینکار اماده دریافت ویروس نکنید. 

 

 


غلات کامل بخورید


بر اساس مطالعه ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شده است عادات غذایی سالم برای اطمینان از سلامت بدن طی این بیماری همه گیر حیاتی است. هنگامی که تصمیم به استفاده از واکسن کرونا گرفتید غذای سالم و غنی از فیبر را استفاده کنید و به جای غذای فرآوری شده که دارای چربی اشباع شده و مقدار زیادی کالری است غذاهای سالم بخورید.

 

بعد از تزریق واکسن کرونا چی بخوریم


غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید


غذاهای سرشار از فیبر برای بدن آرام و سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. هنگام واکسن باید استراحت و تحرک کافی داشته باشید و مصرف غذاهای مفید را نیز در نظر داشته باشید. بر اساس مطالعه منتشر شده در Journal of Clinical Sleep Medicine، از خوردن چربی های اشباع شده و غذاهای شیرین که منجر به استرس، اضطراب و آشفتگی بیشتر خواب می شوند خودداری کنید.

 

 


قبل از واکسیناسیون رژیم متعادل داشته باشید


قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا در رژیم خود مصالحه نکنید. غش به عنوان یکی از عارضه جانبی واکسن گزارش شده است که با خوردن غذاهای سالم و مفید می توان آن را به حداقل رساند. بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، هیدراته ماندن و خوردن یک رژیم غذایی متعادل سالم یا میان وعده از غش همراه با اضطراب جلوگیری می کند.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.