2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
مضرات و خواص تخم شنبلیله ؛ از زیبایی پوست و مو تا درمان بیماری رحم و تخمدان

مضرات و خواص تخم شنبلیله ؛ از زیبایی پوست و مو تا درمان بیماری رحم و تخمدان

شنبلیله یک گیاه بسیار کاربردی و پر از خاصیت است که می توانید به راحتی آن را تهیه و مورد استفاده قرار دهید. همه خواص و مضرات شنبلیله را اینجا بخوانید

جامعه پویا -شنبلیله گیاهی بسیار خوش بو و پر خاصیت است که اگر خواص آن را بدانید حتما آن را به صورت روزانه در سبد غذایی خود قرار می دهید. 
شنبلیه هرچند سبزی اصلی غذای خوشمزه قورمه سبزی است اما بجز آن هم کاربردهای دیگری هم دارد بجز سبزی آن، تخم شنبلیله نیز بسیار کاربردی است. 

 


 شنبلیله چقدر ارزش غذایی دارد


به طور متوسط یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله شامل ۳۵ کالری انرژی و مواد مغذی مانند ۳ گرم فیبر، ۳ گرم پروتئین، ۶ گرم کربوهیدرات و یک گرم چربی است. همچنین استفاده از این مقدار تخم شنبلیله به صورت پودر شده در غذاها و میان‌وعده‌ها نیاز هر فرد به ۲۰ درصد از نیاز روزانه به آهن، ۷ درصد از نیاز روزانه به منگنز و ۵ درصد از نیاز روزانه به منیزیم را برطرف می کند.


همانطور که اشاره کردیم، این سبزی خواص متعدد و بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در طب سنتی این گیاه به «کاهنده کلسترول» شهرت داشته و در درمان دیابت و بیماری‌های قندی بسیار موثر است. از مهم‌ترین خواص و تخم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

خواص تخم شنبلیله

افزایش شیر مادران


در طب سنتی هندی ( آیورودا) از شنبلیله به عنوان دارویی معجزه‌آسا برای افزایش شیر مادران استفاده می‌شود. مطالعات اخیر در این زمینه نشان داده شیر مادرانی که روزانه از دمنوش، قرص یا پودر شنبلیله استفاده می‌کنند، ۷۶ درصد بیشتر از زنانی است که از این گیاه در دوران شیردهی خود استفاده نمی‌کنند.

این خاصیت شنبلیله به دلیل وجود «دیوسگنین» در این گیاه است. به همین دلیل مصرف مکمل‌های گیاهی حاوی این سبزی ( مانند کپسول‌های گیاهی) باعث افزایش شیر مادران می‌شود. علاوه‌‌بر این شنبلیله حاوی منیزیم و ویتامین‌های ضروری است که باعث افزایش کیفیت و تغذیه بهتر نوزاد می‌شود.

البته پیش از شروع استفاده از مکمل‌های گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کرده و اگر قصد استفاده از کپسول‌های گیاهی شنبلیله را دارید آن را از داروخانه‌ها و عطاری‌های معتبر تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : مارچوبه چیست و چه خواصی دارد

 

درمان دردهای قاعدگی با شنبلیله


این سبزی خاصیت ضد درد بسیار قویی دارد. از این گیاه و تخم آن می‌توان هم برای درمان دردهای شدید قاعدگی و تنظیم عادت ماهانه استفاده کرد و هم برای درمان مشکلات یائسگی مانند گر گرفتگی کاربرد دارد. اگر دچار قاعدگی نامنظم، لکه‌بینی و دردهای شدید می‌شوید، این بار پیش از شروع قاعدگی به صورت روزانه دمنوش شنبلیله مصرف کنید. این گیاه در درمان کیست‌های عصبی تخمدان نیز موثر است. از طرفی دیگر، این سبزی حاوص موادی مانند دیوسگنین و ایزوفلاون‌های استروژنیک است که فقدان استروژن را جبران کرده و بروز علائم یائسگی را به تعویق می‌اندازد. استفاده روزانه از دمنوش یا کپسول‌های تخم شنبلیله در زنان نزدیک به سن یائسگی مشکلاتی مانند افسردگی، احساس گرما، تغییر خلق و خو و اشتهای کاذب را درمان می‌کند.

تخم شنبلیله برای چی خوبه


خواص شنبلیله برای مو


یکی از بهترین خواص این سبزی و تخم آن برای رشد سریع مو و درمان مشکلاتی مانند ریزش مو، تقویت موهای خشک، آبرسانی و نرم کردن مو و پوست سر، جلوگیری از وز شدن موهای فر، طاسی سر به خصوص در مردان، تقویت مو، چربی مو و رفع خارش پوست سر است. به روش‌های مختلفی می‌توان از این سبزی برای درمان مشکلات مو و افزایش رشد آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : خواص چای کوهی و مضرات چای کوهی چیست

سفیدی زودرس مو :

به اندازه یک مشت تخم شنبلیله را در روغن نارگیل جوشانده و موهایتان را ماساژ دهید. یک شب صبر کرده و روز بعد موهایتان را بشویید.

درمان شوره سر :

مقداری تخم شنبلیله در شامپوی خود ریخته و سه بار در هفته موهایتان را با آن بشویید. لسیتین موجود در این گیاه به درمان شوره سر کمک می‌کند.

افزایش رشد مو و داشتن موهایی براق، نرم و زیبا :

نوشیدن آب تخم شنبلیله خیس شده هم باعث تقویت رشد مو شده و هم به تغذیه آن کمک می‌کند. یک قاشق تخم شنبلیله را در دو لیوان آب خیس کرده و صبح روز بعد، ناشتا نوش جان کنید.

درمان موهای آسیب دیده :

تخم شنبلیله‌ای که در آب خیس کرده‌اید را خمیر کرده و با شیر نارگیل مخلوط کنید، این ماسک را سه بار در هفته روی موهایتان بگذارید تا برای همیشه با موهایی سوخته، وز شده و دارای موخره خداحافظی کنید.

 

خواص دمنوش شنبلیله


استفاده از دمنوش تخم شنبلیله، یکی از رایج‌ترین راه‌های استفاده درمانی از این گیاه است. دمنوش شنبلیله خواص بسیار زیادی مانند تقویت دستگاه گوارش ، زیبایی پوست، جلوگیری از سکته مغزی، بهبود گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، نوسانات هورمونی، تنظیم قند خون، کاهش وزن و کنترل اشتها و پاکسازی روده و غیره دارد.

 

طرز تهیه دمنوش شنبلیله


۵ فنجان آب
۱ قاشق غذاخوری تخم شنبلیله
۲ قاشق غذاخوری چای سیاه
۱ یا ۲ قاشق غذاخوری برگ‌های تازه یا خشک این سبزی

علاوه بر دمنوش این سبزی، می‌توانید تخم شنبلیله را از عطاری‌های معتبر تهیه کنید. شنبلیله به روش‌های مختلفی از کپسول و قرص‌های گیاهی تا شربت در داروخانه‌ها و عطاری‌های معتبر وجود دارد. برخی از افراد نسبت به این سبزی حساسیت دارند.

بیشتر بخوانید : همه خواص میوه کنار ؛ از لاغری تا فواید معجزه گر برای پوست

 

مضرات شنبلیله چیست 


سقط جنین در زنان باردار ( چای این سبزی انقباضات رحم را افزایش می‌دهد)
آلرژی و حساسیت
سرگیجه، احساس ضعف و تهوع
نکته : آنچه در گروه سلامت جامعه پویا منتشر می شود جنبه آگاهی رسانی دارد قبل از مصرف هر نوع گیاهی جهت درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.