2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چطور در بارداری خانه تکانی کنیم

چطور در بارداری خانه تکانی کنیم

خانه تکانی برای خانم های باردار کار خطرناکی است. برای اینکه بدانید در بارداری چطوری باید خانه تکانی کنید اینجا را بخوانید

جامعه پویا -خانم های باردار باید بسیار نسبت به سلامتیشان حساس باشند چرا که کار سنگین ، برخورد با اجسام یا ایستادن در ارتفاع  می تواند سلامت آنها و جنینشان را به خطر بی اندازد. 
اما باید حق داد که از خانه تکانی هم نمی توان گذشت و سال نو با تمیزی خانه اگر همراه نباشد چندان دلچسب نیست. 
اگر خانم بارداری هستید و می خواهید خانه تکانی کنید حتما باید با رعایت نکات ایمنی خاصی اینکار را انجام دهید. 

بیشتر بخوانید: چطور یک خانه همیشه مرتب و تمیز داشته باشیم


استرس خانه تکانی را از خود دور کنید


توجه داشته باشید نباید هیچ فشاری به خود وارد کنید. نباید حرص بخورید که چرا  نمی توانید به سرعت همه جا را تمیز کنید و یا این بخش از خانه را چرا نمی توانید مانند همیشه تمیز کنید. این اضطراب شما و جنینتان را در وضعیت خطرناکی قرار می دهد ضمن اینکه باعث می شود تمرکزتان از کار دور شود. 

نکات خانه تکانی در بارداری


خانه تکانی را اولویت بندی کنید

 

لیستی از اقدامات لازم را تهیه کنید تا ببینید اولویت با کدامیک است و کدام کارها را می توان به تنهایی انجام داد. بهتر است کارهای خان تکانی را زودتر از موعد یعنی با آغاز اسفند ماه شروع کنید تا با آرامش و استراحت کافی ، کارهای خود را به اتمام برسانید.
کارهایی که فشار سنگینی برای شما ندارد را آرام آرام انجام دهید. مرتب کردن کمد لباس ها ، کابینت ها و ریزه کاری هایی که وقت زیادی می گیرد اما در حالت نشسته و آرام آرام می توان انجام داد را خودتان با آهستگی انجام دهید.

 


برای کارهای سنگین کمک داشته باشید


کارهایی مانند تمیز کردن شیشه ها یا مرتب کردن کابینت هایی که روی دیوار است را به تنهایی انجام ندهید و برای اینکار کمک خبر کنید. مثلا برای تمیز کردن گاز، یخچال، مایکروفر، ماشین ظرفشویی و لباسشویی که نیاز به جابه جایی هم دارند از فرد دیگری کمک بخواهید.

خانه تکانی در بارداری


از شوینده های شیمیایی استفاده نکنید


قبل از انجام هرکاری ، دستمال و مواد شوینده را در نزدیک خود قرار دهید تا در صورت نیاز نیاز به برخاستن و جابه جایی مداوم نداشته باشید.

هنگام تمیز کردن ، حتما از دستکش استفاده کنید، حتی برای گردگیری و مرتب کردن نیز باید دستکش بپوشید. شوینده های شیمیایی را کمتر استفاده کنید. برای تمیز کردن وسایل خانه، می توان مواد طبیعی مانند سرکه، بکینگ پودر ، بوره و جوش شیرین را جایگزین مواد شیمیایی کرد .اما توجه داشته باشید که موادی مانند سرکه برای تمیز کردن سطوحی مانند سنگ مرمر، گرانیت و سطوح کامپوزیت مناسب نیستند و به مرور زمان سطح آن ها را از بین می برند.

بیشتر بخوانید: چطور پرده ها را تمیز و سفید کنیم


هر نیم ساعت استراحت کنید


بدنتان را در یک حالت قرار ندهید که به جنین فشار وارد شود هر نیم ساعت استراحت کنید و هنگام شستن ظروف اگر نیاز به ماندن در یک حالت به مدت طولانی هستید، یک چهارپایه کوتاه زیر پایتان بگذارید و آن را هر 5 دقیقه یکبار بین پای راست و چپ جابجا کنید. بعد از 15 دقیقه کار را رها کرده و استراحت کنید .در زمان استراحت با خوردن میوه ، چای، بیسکوئیت، تقویت کنید.

نکات خانه تکانی در بارداری

وعده های غذایی را لابه لای کارها فراموش نکنید و هر وقت احساس خستگی کردید، دست از کار بکشید. مدام وقت استراحت خود را یادآوری کنید. نوشیدن مایعات زیاد را فراموش نکنید، تغذیه و استراحت شما در حفظ سلامت، اهمیت بسیار دارد.

بیشتر بخوانید: خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

 

اگر حین تمیز کردن، در روی سطحی کپک زدگی مشاهده کردید، هرگز به آن نزدیک نشوید. زیرا ممکن است این کپک زدگی سمی باشد و نیاز به شرایط خاصی برای تمیز کاری داشته باشد، در صورت مجبور شدن به تمیزکاری، باید نکاتی را را رعایت کنید ؛ سطوح کپک زده را با سرکه به جای سفید کننده و شوینده ها تمیز کنید. از ماسک و دستکش و لباس پوشیده استفاده کنید .بعد ز اتمام کار همه لباس ها را در ماشین لباسشویی بریزید تا کاملا تمییز و ضد عفونی شوند.

 


جارو کردن برای خانم باردار در خانه تکانی ممنوع


جارو کردن خطر زیادی برای شما دارد جارو کردن و تی کشیدن را تا پایان بارداری کنار بگذارید و حتما اینکارها را همسرتان یا فردی که کمکتان است باید انجام دهد. به گرد و خاک نباید نزدیک شوید. توجه داشته باشید گرد و خاک حساسیست زیادی ایجاد می کند. خود را در معرض حساسیت قرار ندهید و اگر حین گردگیری عطسه می کنید از ماسک استفاده کنید. 
سطوحی مانند میز که تمیزکردنش به نشستن و برخاستن نیاز ندارد را آرام تمیز کنید. 
از تمیز کردن دیوارها پرهیز کنید و حتما صبر کنید تا فرد دیگری اینکار را انجام دهد. 
غذاخوردن را فراموش نکنید. اینکار به جنین شما اسیب می رساند.
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.