2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

برای اینکه سختی خانه تکانی آسان شود باید بدانید خانه تکانی را از کجا شروع کنید. توصیه های کارشناسان تمیزکاری را اینجا بخوانید

جامعه پویا -خانه تکانی یکی از سخت ترین کارهایی است که خانم های خانه دار هر سال با ان درگیر هستند. یکی از سخت ترین سوالات این است که خانه تکانی را از کجا شروع کنیم بهتر است. 
برای اینکه خانه تکانی سخت و آزار دهنده نشود همه کارها را در یک یا دو روز انجام ندهید. 

 


کمدها را اولویت خانه تکانی قرار دهید


ابتدا کمدها را تمیز کنید. کمدها بخشی از خانه هستند که هر روز به آن سر می زنیم اما تمیز نمی کنیم  و کثیفی داخل ان را متوجه نمی شویم. هر سال کمد ها را تمیز و مرتب کنید. لباسها را خارج کنید دیوارهایش را تمیز کنید و لباسهایی که دیگر کهنه شده یا مدت زمان زیادی است استفاده نکرده اید اما سالم و مرتب است را در یک جعبه قرار دهید تا به عنوان هدیه به خیریه ها بدهید. یک اصل کلی وجود دارد و آن اینکه وقتی لباسی را بیش از یک سال استفاده نکردید دیگر استفاده نخواهید کرد. 

خانه تکانی


تمیز کردن کمدها یک کار اساسی و بزرگ است چون هم بار کمد را با دور کردن لباسهای کهنه یا غیر قابل استفاده کم کرده اید و هم اینکه بخشی از خانه که دیده نمی شود را تمیز و مرتب کرده اید. 
در دومین مرحله کتابخانه را تمیز و مرتب کنید. تمیز کردن کتابخانه بخش مهمی از کار خانه است کتاب ها بسیار خاک می گیرند آنها را دانه به دانه تمیز کرده و دوباره در کتابخوانه قرار دهید. 
هر اتاق را که کمد و کتاب هایش را مرتب کردید به سراغ پرده و پنجره هایش بروید پرده را باز کنید و تا شستشوی پرده ها پنجره ها را پاک کنید. دیوارها را دستمال بکشید، قبل از اینکه پرده را نصب کنید کف را تمیز کنید. اگر فرش دارید فرش را شامپو فرش بکشید و اگر کق سرامیک یا سنگ است آن را تی بکشید و تمیز کنید. در آخر پرده را نسبت کنید. و سپس وارد اتاق دیگری بشوید و به همین ترتیب اتاق های خانه را تمیز کنید. 

بیشتر بخوانید: اسفنج های ظرف شوی را چطور تمیز کنیم


تمیز کردن مجسمه ها و آکسسوارهای خانه

 


لازم نیست همه مجسمه ها و آکسسوارهای خانه را جمعه کنید و یکجا تمیز کنید هر قسمت از خانه را که تمیز می کنید آکسسوارهای آن را هم با دستمال تمیز کنید یا بشویید. همه جای خانه را یکباره بهم نریزید که کلافه شوید. در قسمت پذیرایی از سمت دیواری که پنجره ندارد شروع کنید. ابتدا دیوار را تمیز کنید و سپس آکسسوارهای آن را تمیز کرده و میزهایش را تمیز و مرتب کنید و سرجایش بگذارید و سپس سراغ دیوار بعدی بروید. به همین ترتیب پذیرایی را تمیز کنید. اگر در خانه تعداد زیادی فرش دارید ابتدا فرش ها را لوله کنید و کناری قرار دهید اگر نیاز به شستشو دارد به قالی شویی بدهید و اگر نه همه فرش ها را لوله کنید تا کثیف نشود بعد از اینکه دیوارها تمیز کردید به سراغ لوسرها بروید و آنها را با دستمالی نرم تمیز کنید. بهتر است برق مرکزی را قطع کنید تا مشکلی ایجاد نشود بعد از تمیز کردن لوسرها،کف را تمیز کنید  فرشها را دوباره پهن کنید و دستمال بکشید. 

 

تمیز کردن سرویس بهداشتی

 

تمیز کردن سرویس بهداشتی 


سومین خانه تکانی تمیز کردن سرویس بهداشتی است با جوش شیرین و فرچه ای تمیز کف و دیوارهای حمام و توالت را بشویید. وقتی که خوب تمیز کردید با سرکه شیرآلات را برق بی اندازید. وسایلی که در طول سال در سرویش بهداشتی استفاده نکردید کنار بگذارید. بهتراست حوله ها را هم هر سال عوض کنید و حوله جدید استفاده کنید. دکوراسیون سرویش بهداشتی را عوض کنید اینکار شما را شاداب می کند اکسسوارهای مختلف برای دکوراسیون سرویس بهداشتی وجود دارد که با مبلغ بسیار کمی می توانید آن را خریداری کنید و دکور سرویس بهداشتی را تمیز کنید.

 

تمیز کردن آشپزخانه

 

تمیز کردن آشپزخانه

 

سپس به سراغ اشپزخانه بروید. آشپزخانه به دلیل اینکه محل رفت وآمد بسیاری است بهتراست در آخرین مرحله تمیز شود. ابتدا کابینت ها را مرتب کنید. از کابینت مخصوص ادویه جان شروع کنید. آنجا را مرتب کنید و سپس به سراغ کابینت های دیگر بروید. کابینت ادویه جات معمولا بسیار کثیف می شود این خاصیت ادویه هاست که حالت چسبندگی ایجاد می کنند. بعد از اینکه ادویه ها را تمیز کردید کابینت های دیگر را تمیز کنید و در اخر روی کابینت ها را دستمال بکشید تا کاملا مرتب شود. سپس به سراغ دیوارها بروید دیوار آشپزخانه معمولا سرامیک است سرامیک ها به راحتی تمیز می شوند با آب و چند قطره مایع ظرفشویی سرامیک ها را تمیز کنید. سپس قطعاتی از هود که باز می شود را باز کرده و بشویید و سینک ظرفشویی را هم با جوش شیرین جرم گیری کنید جا بزنید و یخچال را هم بعد از

اجاق گاز مرتب و تمیز کنید. بهتر است یخچال با جوش شیرین و سرکه تمیز کنیدتا آسیب نبیند. در آخر به سراغ پنجره و پرده بروید و آنجا را تمیز کنید. آخر سر اجاق گاز را تمیز کنید و کف اشپزخانه را جارو زده و تی بکشید. 

بیشتر بخوانید: چطور "بوی بد فاضلاب " را در خانه از بین ببریم


تمیز کردن درها برای خانه تکانی

 


آخرین کاری که در خانه تکانی باید انجام دهید تمیز کردن درها و کلید و پریز است چرا که مدام در مراحل مختلف کار در حال استفاده است. بنابراین بهتر است آخر سر تمیز شود. با یک دستمال نرم و محلول آب ولرم و سرکه درها و کلید و پریز را تمیز کنید. 
 خانه تکانی شما تمام است از پاکی خانه لذت ببرید. 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.