2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
طرز تهیه شیرینی نخود چی بسیار خوشمزه  به سبک شیرینی پزها

طرز تهیه شیرینی نخود چی بسیار خوشمزه به سبک شیرینی پزها

طرز تهیه شیرینی نخودچی با فر و بدون فر را اینجا بخوانید.

جامعه پویا - شیرینی نخودچی شیرینی محبوب ایرانی هاست ، شیرینی که می توانید به راحتی در خانه ان را درست کنید و مخصوصا در ایام عید از آن استفاده کنید. 

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی:

آردنخود چی: نیم کیلو
هل سبز: یک قاشق مربا خوری
پودر قند: ۲۵۰ گرم
روغن جامد ( نوع طلایی آن): ۲۵۰ گرم

شیرینی نخودچی


طرز تهیه و دستور پخت شیرینی نخودچی:

در ابتدا آرد نخودچی و پودر قند را حسابی و ب خوبی الک کنید. اینکار بسیار مهم است چون در بافت شیرینی و نرمی شیرینی شما بسیار موثرا است. 
در قدم بعد پودر قند و روغن جامد را باهم مخلوط کنید و ورز دهید. ورز دادن زیاد در این مرحله اهمیت دارد و سعی کنید از روغن مایع یا کره استفاده نکنید چراکه ممکن است در پایان شیرینی شما تردی لازم را نداشته باشد. می توانید برای ورز دادن از دستگاههای غذاساز که ورز هم می دهد استفاده کنید. همچنین می توانید نیمی از زمان ورز دادن را با هم زن انجام دهید. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی لوزپسته به سبک قنادی های یزدی


وقتی پودر قند و روغن جامد به خوبی باهم ورز داده شدند، آرد نخودچی را در دو مرحله به مواد اضافه کنید و به اندازه کافی ورز دهید.خوب ورز دادن مواد در مراحل طبخ مهم است و در حین ورز دادن هل را به مواد اضافه کنید
وقتی مواد آماده شد آن‌را داخل ظرف در بسته بگذارید و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت اجازه دهید مواد در دمای منزل (نه در یخچال) استراحت کند. پس از استراحت مواد، آن را با وردنه در قطر دوسانت پهن کنید و با قالب‌های کوچک و مناسب برای شیرینی نخودچی آنها را آماده کنید.
بعد از قالب زدن کاغذ روغنی روی سینی فر پهن کنید و آنها را در فاصله‌های مناسب قرار دهید.

 

شیرینی نخودچی بدون فر


فر را با حرارت ۱۷۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌ایم به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در قسمت وسط فر قرار دهیم.
توجه داشته باشید که در مدت طبخ این شیرینی در فر بالای سر آن باشید تا حرارت زیاد باعث سوختی شیرینی‌ها نشود و تردی آن از دست نرود.در پایان می‌توانید شیرینی‌های خود را با خلال پسته و بادام تزئین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه " شیرینی مینیاتوری " بسیار خوشمزه به سبک شیرینی پز ها


شیرینی نخودچی بدون فر


برای تهیه شیرینی نخودچی بدون فر می توانید مواد را همانطور که گفتیم تهیه کنید و بعد با تابه محیطی مانند فر درست کنید. یک تابه یا قابلمه روی اجاق قرار دهید آن را گرم کنید یک سه پایه داخل ان بگذارید و ظرفی که مواد را داخل ان قالب زده و گذاشته اید را روی سه پایه قرار دهید و سپس در قابلمه را ببندید . نیم ساعت بعد شیرینی های شما امده است. توجه داشته باشید این زمان می تواند متغییر باشد چون شعله اجاق شما در تعیین میزان زمانی که باید شیرینی ها در حرارت بماند بسیار مهم است . 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی روح افزا مجلسی و خوشمزه با دستور پخت شیرینی پزهای حرفه ای


نکته 


مهمترین مرحله پخت شیرینی نخودچی مرحله وردنه زدن ان است ، اگر وردنه  زدن با دقت انجام نشود و خمیر به یک اندازه پهن نشود شیرینی شما خوب نمی پزد.


می توانید به مواد کمی هم زعفران اضافه کنید. شیرینی شما خوشرنگ تر و خوش طعم تر خواهد شد. 
مقدار پودر قند به خود شما بستگی دارد اگر شیرینی کم شیرین دوست دارید می توانید پودر قند کمتری استفاده کنید. 
شیرینی نخودچی را بعد از پختن در یخچال نگهدارید و روی آن را با کیسه ای بپوشانید تا خشک نشود. 
 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.